10 Excel Tips voor een efficiëntere workflow

Microsoft Excel is een uitstekend hulpmiddel voor het maken van spreadsheets en databewerking. Velen werken er dagelijks mee. De meesten van ons kennen echter slechts een fractie van alle Excel functies. Toch zijn er ontzettend veel bruikbare functies, die niet direct zichtbaar zijn, maar je wel veel tijd kunnen besparen. Active24 geeft je tien tips voor een efficiëntere workflow in Excel. Aan de slag!

Excel Tip 1: Automatisch opsommen

Kies- in plaats van alle sommen handmatig in te vullen- voor het automatisch opsommen van cijfers in een rij of kolom.

  • Selecteer de eerste lege cel

  • Druk op Ctrl + =

Excel Tip 2: Bladeren tussen sheets en tabbladen  

Om te bladeren tussen sheets en tabbladen, hoef je je handen niet van het toetsenbord naar de muis te bewegen om het tabblad onderaan in het Excel-venster aan te klikken.

  • CTRL + Page Up= Scrollen naar links

  • CTRL + Page Down= Scrollen naar rechts

Excel Tip 3: Verschillende velden opsommen  

Gebruik je meerdere velden of tabbladen met dezelfde setup? Gebruik:

  • = SOM ('maand 1, 12 maanden' B2!).

    VOORBEELD: Maandelijks budget en jaarbudget ineen. Maak je zowel gebruik van een maandelijks (12 maanden) als jaarlijks (1 jaar) budget, dan kun je de verschillende velden eenvoudig opsommen in bijv. B2.

Excel Tip 4: Cellen combineren

Informatie ophalen uit meerdere cellen en verzamelen in één cel? Gebruik:

  • = A1 & B1.

Excel Tip 5: Formule herhalen in meerdere cellen

Herhaal dezelfde formule in meerdere cellen:

  1. Type de formule in de eerste cel

  2. Verplaats de cursor naar de cel van de rechter benedenhoek

  3. De cursor verandert nu in een plusteken

  4. Dubbelklik erop

Excel Tip 6: Kolommen toevoegen of verwijderen

Snel een nieuwe kolom of rij toevoegen of verwijderen?

  • Ga naar de eerste lege cel van de kolom of rij.

  • Klik vervolgens op:

  • Kolom toevoegen= CTRL + SHIFT + =   (=gelijkteken)

  • Kolom verwijderen= CTRL + SHIFT + - (minteken)

Belangrijk: Dit werkt alleen voor getallen na elkaar zonder lege cellen ertussen.

Excel Tip 7: Spring naar het begin of einde van een kolom

 Als je Excel sheet uit honderden regels bestaat en je direct naar de bovenste of onderste rij wilt gaan, dan kun je veel onnodige tijd kwijt zijn met scrollen naar de bovenste of onderste rij. Gebruik:

  • CTRL + ? (pijltje omhoog): direct naar de bovenkant van Excel sheet
  • CTRL + ? (pijltje omlaag): direct naar de onderkant van Excel sheet

Excel Tip 8: Kolombreedte aanpassen

Soms passen alle gegevens niet in de cel. Je krijgt een foutmelding # # # #.  Dit is eenvoudig aan te passen:

  1. Ga naar de kolomkop (A, B, C... Z)

  2. Selecteer de kolom door erop te klikken

  3. Klik met de rechtermuisknop op de kolom. De cursor verandert nu in een tabblad icoon.

  4.  Dubbelklik op het tabblad icoon. 

  5. Nu wordt de kolombreedte automatisch aangepast.

Excel Tip 9: Formules tonen

Een formulefout is zo gemaakt, maar kan moeilijk op te sporen zijn. Snel formules tonen en fouten opsporen?

  • Selecteer de cel

  • Druk op CTRL + `.

Excel Tip 10: voorwaardelijke opmaak

Snel cijfermatig overzicht op een visueel aantrekkelijke manier? Maak gebruik van voorwaardelijke opmaak. Markeer cellen automatisch op basis van data, om snel trends, hoogtepunten en afwijkingen op te sporen.

  • Voorwaardelijke opmaak: Voeg  kleuren toe om lage, gemiddelde en hoge waarde te markeren.

  • ROOD: Laag: 75,-

  • GEEL: Medium: 180,-

  • GROEN: Hoog: 250,-

VOORBEELD: Controle Wekelijkse winkelverkoop. Het overzicht geeft de verkoopcijfers per week weer. De voorwaardelijke opmaak geeft inzicht in de verschillende verkoopweken.

Excel Voorwaardelijke opmaak

Microsoft 0365

Excel is een onderdeel van Microsoft Office 365. Het spreadsheet programma is inbegrepen bij twee van onze web hosting pakketten: business hosting en business hosting pro: www.active24.nl/producten/office365/.

Kijk voor meer Excel tips op:

Gerelateerde artikelen

Copyright © 2018 ACTIVE 24, s.r.o.