Google Analytics Online doelen meten

Google Analytics Online doelen meten en instellen, is de eerste stap na het instellen van je Google Analytics Account. Dit is de basis om optimaal gebruik te maken van het programma. Toch worstelen veel bedrijven, organisaties en ondernemers hiermee. Dit artikel laat zien hoe je in Google Analytics meetbare doelen bepaald en meet.

Online doelen meten

Online doelen instellen en meetbaar maken is de essentie van Google Analytics. Zo kun je zien wie je website bezoeken (doelgroep), waar web bezoekers vandaan komen (verkeersbron), welke webpagina’s ze bekijken (inhoud) en wat de website oplevert (conversies).

Meetbare doelen in Google Analytics zorgen dus voor betekenisvolle data, waarmee je gerichte keuzes kunt maken om je website beter te optimaliseren. Daarom is zo het belangrijk om de online doelen van je organisatie, bedrijf of ondernemer in te stellen.

Online doelen instellen

Hoe haal je betekenisvolle data uit Google Analytics? Via het instellen van doelen. Doelen zijn afhankelijk van je bedrijf, organisatie of onderneming. Doelen kunnen zijn:

  • Klanten informeren
  • Leads genereren
  • Producten/ diensten verkopen

Hoe doe je dit?

  • Stel jezelf vragen waarop je antwoord wilt krijgen via Google Analytics.
  • Koppel altijd een waarde aan ingestelde doelen voor websites zonder e-commerce. Zonder waarde kun je niet bepalen hoe succesvol je website is.

Doelen meten

Nadat doelen zijn ingesteld, kun je ze meten. Hiervoor zijn verschillende tools in Google Analytics:

  • Bestemming
  • Een doel instellen op basis van een bestemming wordt het vaakst toegepast in Google Analytics. Stel een pagina in als bestemming om te meten of bezoekers een belangrijke pagina hebben bekeken. Dit is geschikt voor webwinkels, lead generatie of het werven van abonnees.

  • Bezoekersduur
  • Als je web bezoekers aan je wilt binden, is het meten van bezoekduur of pagina’s per bezoek je belangrijkste doel. Bekijk de gemiddelde bezoekduur van je website. En stel conversie in op bezoekers die gemiddeld op je website blijven dan gemiddelde bezoeker. Dit is geschikt voor blogs.

  • Gebeurtenissen
  • Een doel instellen op basis van gebeurtenissen is handig om acties van web bezoekers te meten. Downloaden van informatie, het klikken op een knop of bekijken van een instructievideo bijv. Dit is geschikt voor websites met FAQ, handleidingen en instructies.

  • E-commerce
  • Met de geoptimaliseerde e-commerce functie in Google Analytics kun je het volgende analyseren:

    • Productverkoop
    • Omzet
    • Impact van banners, kortingscodes, productvolgorde
    Dit is geschikt voor online webwinkels.

  • Conversies
  • Met Universal Analytics, de nieuwste versie van Google Analytics, kun je ook offline acties meten. Je kunt Google Analytics koppelen aan de telefooncentrale, CRM-systeem of callcenter-systeem. Zo kunnen Offline conversies geregistreerd worden in Google Analytics en toegewezen worden aan de verkeersbron.

    Conversie meten

    Het instellen van doelen in Google Analytics is niet eenvoudig, omdat doelen per bedrijf, organisatie en onderneming verschillen. Toch kun je er niet omheen en heb je bovenstaande tools in Google Analytics om doelen te meten. Maar met het instellen en meten van doelen ben je er nog niet.

    Het is niet alleen belangrijk om doelen te meten, maar ook om na te gaan hoeveel conversies je als bedrijf, organisatie of onderneming behaald en hoeveel conversie je nodig hebt om je bedrijfsdoel te bereiken.

    Alleen door het gewenste en gegenereerde bereik te vergelijken, kun je nagaan of je je jaardoel haalt. Dit doe je door Google zoekvolumes te importeren en te vergelijken met je behaalde bereik in Google Analytics.

    Google Analytics Account Instellen

    Lees hier Hoe je een Google Analytics Account instelt.

    Toe aan een nieuwe website?

    Laat Active24 je adviseren. Wij helpen je graag aan de juiste website!

Gerelateerde artikelen