Weboptimalisatie

Twijfel je wel eens aan de effectiviteit van je website? Het optimaliseren van je website is een continu proces, een cyclus. Het is dus van belang om continu te blijven werken aan het optimaliseren van je website. Dat doe je via weboptimalisatie.

STAP 1: Website analyse

Wat zijn de verbeterpunten van je website?

Maak een website analyse via Google Analytics. Kijk hierbij naar:

  • BOUNCE RATIO
  • De bounce ratio is het bezoekerspercentage dat slechts één webpagina bezoekt. Een hoge bounce ratio op een pagina wil zeggen dat webbezoekers je website direct verlaten na het binnenkomen op een specifieke webpagina.

  • UITSTAP PAGINA's
  • Een uitstappagina is de laatste webpagina die webbezoekers op je website bezoeken. Uitlogpagina is een logische uitstappagina. Je webwinkel is een reden voor zorg en verdere analyse.

  • TIJD OP WEBSITE PAGINA
  • Hoelang brengen webbezoekers gemiddeld door op je website? Welke verkeersbronnen leveren bezoekers op die veel tijd op je website of een specifieke webpagina doorbrengen?

  • PAGINA's PER BEZOEK
  • Het aantal pagina's per bezoek geeft aan in welke mate webbezoekers zich verbonden voelen met je website. Maar kan ook duiden op onduidelijke informatie.Vinden webbezoekers antwoord op de zoekvraag die ze hebben?

    STAP 2. Actiepunten opstellen

    Welke concrete actiepunten kun je bedenken?

    Houd een brainstormsessie voor website verbeterpunten:

    • FUNCTIONALITEIT
    • Werkt je website technisch gezien? Let op o.a. op: downtime, afbeeldingen die niet laden, foutmeldingen, niet werkende knoppen of functies.

    • TOEGANKELIJKHEID
    • Is de website toegankelijk voor webbezoekers en zoekmachines? Kijk op Drempelvrij of je website voldoet aan Nederlandse kwaliteitseisen voor toegankelijke websites.

    • OVERTUIGENDE BOODSCHAP
    • Is je website in staat webbezoekers te overtuigen?

    • GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
    • Is het voor de webbezoeker direct duidelijk hoe je website werkt?

      • Website: De website is toegankelijk, zowel met als zonder www.
      • Logo: Het logo staat linksbovenaan van webpagina en verwijst terug naar de homepage.
      • Zoekbalk: Webbezoekers kunnen binnen de website naar informatie zoeken
      • Navigatie: De navigatie binnen de website is duidelijk.
      • Breadcrumbs: Breadcrumbs bovenaan in de header helpen de webbezoeker visualiseren waar ze zijn.
      • Knop: De knoppen op de webpagina's werken (bijv. navigatie of formulier).
      • Links: De kleur van de links en tekst verschilt en bezochte links veranderen van kleur.
      • Formulier: Het webformulier is klikbaar.
      • Contact: Contactgegevens staan duidelijk vermeld op de website.

      STAP 3. Prioriteiten stellen

      Welke actiepunten zijn het belangrijkst?

      Na een goede brainstorm, heb je een lijst met verbeterpunten. Nu wordt het tijd om prioriteiten te stellen.Bedenk dat het optimaliseren van je website een continue proces is en dat je elke ronde de belangrijkste actiepunten van dat moment aanpakt.

      STAP 4. Instructies opstellen

      Welke instructies zijn nodig?

      Ook als je geen ster bent in design, is het mogelijk om aan te geven wat je op een website aangepast wilt hebben, zodat je webprofessionals die je website gaan ontwerpen en programmeren duidelijke instructies krijgen.

      STAP 5. Testen

      Hoe test je deze webwijzigingen op effectiviteit?

      Dat je er zelf van overtuigd bent dat iets werkt, is nog geen garantie voor succes. Daarom is het testen van je website erg belangrijk. Dat kan op de volgende manieren:

      • A/B test
      • Test twee varianten van je website, mét de aanpassing en zonder. Op basis van het gedrag dat de webbezoekers, zie je welke variant bijdraagt aan je website doelen.

      • Multivariate test
      • Test meerdere varianten van je website verschillend in bijv. kleur, positie. Op basis van het gedrag dat de webbezoekers, zie je welke variant bijdraagt aan je website doelen.

      Google Content Experiment

      Voer bovenstaande testen uit met Met Google Content Experiment: Upload verschillende varianten van een pagina. Op basis van doelen die je op je website hebt ingesteld, kun je de effectiviteit van de verschillende varianten meten.

      6. Verbeterpunten toepassen

      Pas de webwijzigingen toe.

      Nu je duidelijk hebt welke versie het best werkt- de originele versie of de verbeterde versie, kun je het toepassen op je website.

      7. Weboptimalisatie cyclus

      Nadat je de verbeterpunten voor je website hebt toegepast, begint het optimalisatieproces opnieuw. Niet alleen kan je website altijd beter, ook ontwikkelt webdesign zich razendsnel. Zorg dus dat je bijblijft!

      Op zoek naar een nieuwe website?

      Laat Active24 je adviseren. Wij helpen u graag aan de juiste website !

Gerelateerde artikelen