Phishing: zo voorkom je het!

Phishing is een vorm van internetfraude, waarbij je via een e-mail in je mailbox naar een valse (bank) website wordt gelokt via een dubieuze verificatielink. De email van de (bank)website ziet er vertrouwd uit, maar let op: het is een kopie! Zodra u uw inlognaam, wachtwoord, creditcardnummer of bankgegevens invult, geeft u de fraudeur direct beschikking over uw persoonlijke gegevens. De internetcrimineel kan vervolgens direct gebruik maken van uw bankrekening, creditcard of persoonlijke gegevens, met alle gevolgen van dien. Dit Active24 artikel laat zien hoe je zelf phishing voorkomt.

Phishing herkennen

Phishing e-mails herken je aan deze onderdelen:

  • ONPERSOONLIJK:de e-mail begint met een onpersoonlijke aanhef.

  • TAAL- en SCHRIJFFOUTEN: de e-mail bevat taal- en schrijffouten.

  • ACCOUNT VERIFICATIE: de e-mail bevat een account verificatie link en u wordt verzocht in te loggen met uw privé (bank)gegevens.

  • VEILIGHEIDSRISICO: niet inloggen wordt omschreven als een veiligheidsrisico, waarbij u geen gebruik meer kunt maken van uw (bank)rekening.

  • ONBEKEND E-MAIL AFZENDER: het e-mailadres van de afzender bestaat gedeeltelijk uit een bekende bank of instelling, maar als u goed leest, is dit NIET het officiële mailadres.

Phishing voorkomen

Hier drie belangrijke tips om Phishing te voorkomen:

  1. VIRUSSCANNER & FIREWALL: zorg voor een goede virusscanner en een firewall op uw computer, laat deze aanstaan en houdt beide up-to-date.

  2. SPAMFILTER: stel een spamfilter in, zodat u geen ongewenste e-mail ontvangt.

  3. GEBRUIK UW PERSOONLIJKE COMPUTER: regel privé zaken, zoals bankzaken op uw persoonlijke PC regelen. Vermijd computers waarop meerdere internetgebruikers toegang tot hebben, zoals internetcafés of bibliotheken.

Advies

Ontvang je een e-mail bericht van een bekende (financiële) instelling en twijfel je of het phishing is, neem direct contact met ons op en vraag na of deze e-mail betrouwbaar is.

Gerelateerde artikelen