Google voorkeur mobielvriendelijke websites

Mobielvriendelijke websites. Dat is de trend! Google kondigt op haar blog een belangrijke strategieverandering aan: vanaf 21 april 2015 geeft de Amerikaanse internetgigant mobiel-geoptimaliseerde websites voorrang in haar zoekresultaten. Is je website niet responsive (mobielvriendelijk), dan verlies je zichtbaarheid. Tijd voor responsive design!

Zoeken op mobiele apparaten

Zoekmachines raadplegen op mobiele apparaten is razend populair. Niet alleen overstijgen het aantal mobiele zoekopdrachten sinds 2014 desktop zoekopdrachten, ook spelen mobiele apparaten een cruciale rol in het consumentengedrag. Inmiddels gebruikt 47% van alle consumenten een smartphone of tablet computers om een zoekmachine te raadplegen (Consumerbarometer,2015).

Mobielvriendelijke website

Google is erop gewezen dat mobiele websites in haar zoekmachine slecht zichtbaar zijn. Daarom besluit Google haar algoritme aan te passen en mobiel-geoptimaliseerde sites voorrang te geven in haar zoekresultaten, zoals blijkt in een blogpost van het Amerikaanse bedrijf: "As more people use mobile devices to access the internet, our algorithms have to adapt to these usage patterns. Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. "

Google's algoritme update

Google kiest in haar algoritme update duidelijk voor responsive design (lees: mobielvriendelijke websites). De update van Google's algoritme heeft belangrijke consequenties voor websites. Door mobiele labels toe te voegen aan, worden deze websites sneller gevonden door webbezoekers, neemt het aantal klikken per mobiele website toe en komen deze websites automatisch hoger in de Google ranking. Dit leidt tot een betere gebruikerservaring.

Minder zichtbaarheid

Desktop geoptimaliseerde websites, die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten, o.a. smartphones en tablets, zullen daarentegen snel uit de hoogste zoekresultaten verdwijnen. Deze verouderde websites verschijnen nog steeds in zoekmachines, maar worden beduidend minder zichtbaar dan websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.

Heb je een mooie website, waar je jarenlang veel tijd, werk en geld in hebt gestoken, maar is deze nog niet responsive (lees: geoptimaliseerd voor mobiele apparaten), dan ben je ineens nauwelijks meer vindbaar in Google en andere zoekmachines.

Mobiele website testen

Hoe weet je nu of je website mobielvriendelijk is? Daar heeft Google o.a. de volgende hulpmiddelen voor:

  • Test je website via Google's mobielvriendelijke testpagina.

  • Maak gebruik van mobielvriendelijke website software. Verouderde website software, o.a. Flash, kan niet gelezen worden op mobiele apparaten. Upgrade je website naar moderne software, gebaseerd op responsive design,zoals Mijn Website Premium of WordPress.

  • Maak slim gebruik van Mobiele SEO. Voorbeelden van zoekmachine optimalisatie (SEO) voor mobiele apparaten zijn: maak goed leesbare teksten zonder zoom of scrollen, pas het tekstformaat aan het beeldscherm aan en gebruik hyperlinks.

      Snel voordelig aan de slag met responsive design

      Active24 wil voorkomen dat je zichtbaarheid en inkomsten verliest, door deze allesomvattende Googles update. Daarom kun je Active24's responsive design MijnWebsite Premium gratis uitproberen.

      Met MijnWebsite Premium kun je snel en eenvoudig zelf een responsive website ontwerpen: Mijn Website Premium is een intuïtief en eenvoudig te gebruiken mobielvriendelijke website software, met keuze uit ruim 220 professionele website templates. Creëer, update en onderhoud zelf je eigen website zonder nodige technische voorkennis.

      Besluit je over te stappen, dan krijg je in de maand April bovendien 50% korting bij aankoop van MijnWebsite Premium.

      Meer weten?

Gerelateerde artikelen