Google Adwords stappenplan

Google Adwords is een online advertentieplatform, waarmee je je producten promoot via relevante zoekwoorden, combinatiewoorden of woordgroepen, specifiek gericht op je bedrijf. Met dit Google Adwords Stappenplan, zet je in 6 stappen je eerste online advertentiecampagne op.

Google AdWords Stappenplan

1 Adverteren op zoektermen

Het is belangrijk jezelf af te vragen wat het doel van je website is, voordat je je website publiceert. Dat geldt ook bij het opzetten van je eerste online advertentiecampagne:

  • Wat is het doel van je advertentiecampagne?
  • Wat is het belangrijkste zoekwoord?
  • Welke woordcombinaties en woordgroepen kun je van dit zoekwoord afleiden?

Stel een campagnelijst samen van bij elkaar passende zoekwoorden, woordcombinaties en woordgroepen. Selecteer de groep woorden en woordcombinaties waarop je wilt adverteren en deel deze in per advertentiegroep. Kies zowel algemene als specifieke zoekwoorden uit.

Beperk het aantal algemene woorden om onrendabele campagnes te voorkomen. Maak gebruik van woordgroepen in plaats van volledige zinnen; als je zinnen gebruikt krijg je veel onvindbare zoekwoorden met een laag zoekvolume.

2 Budget vaststellen

Stel vervolgens het maximum budget vast.

Je betaalt bij Google AdWords op het moment dat er op je advertentie wordt geklikt. Hoe populairder de zoekterm is die je gebruikt, en hoe minder relevant voor jouw bedrijf, hoe hoger de prijs per klik (Cost Per Click) is. Zo worden de kosten per click (CPC) vastgesteld. Kijk niet alleen naar de kosten per klik, maar ook naar de combinatie van zoekwoordvolume, prijs en conversies.

Kies voor een synoniem van een zoekwoord. Dit is goedkoper en efficiënter. Het gaat niet alleen op het zoekwoord zelf, maar vooral om de combinatie van de zoekwoorden. Specifiek, algemeen, woordgroepen en synoniemen zijn allemaal van belang voor het vinden van een betaalbare en efficiënte online campagne voor je bedrijfsproducten.

3 Advertentie maken

De advertentie verschijnt in de zoekresultaten van de zoekmachine Google en bestaat uit een titel,omschrijving en de weergave-URL. Beschrijf kort en duidelijk wat je aanbiedt en laat de zoekterm terugkomen in de advertentie. Verwijs klanten niet naar je homepage, maar direct naar de pagina waar het zoekwoord of de aanbieding staat. De bestemmings-URL, is niet zichtbaar voor de webbezoeker.

4 Campagne instellen

Bij Google Adwords heb je de keuze uit verschillende campagne opties:

  • Zoeknetwerk
  • Hiermee adverteer je alleen in zoekmachines, zoals Google. De advertentie wordt rechts,boven of onder de zoekresultaten geplaatst. Web bezoekers zijn op zoeken naar je product.

  • Displaynetwerk
  • Hiermee adverteer je niet alleen in zoekmachines, maar ook in Google programma’s, zoals Gmail, Google Maps en Google partnersites. Web bezoekers zijn niet direct op zoek naar je product.

  • Combinatie zoek- en display netwerk
  • Ook een combinatie van zoek- en display netwerk is mogelijk. Online adverteren in een YouTube video is daar een voorbeeld van.

    Andere online advertentiemogelijkheden zijn:

  • Locatietargeting
  • Hiermee adverteer je in een specifiek gebied. Selecteer je locatie niet te nauwkeurig om niet teveel web bezoekers uit te sluiten.

  • Google Adwords Express
  • Google Adwords te ingewikkeld? Maak dan gebruik van Google Adwords Express, een vereenvoudigde versie van Google Adwords, waarmee lokale bedrijven snel een online advertentie kunnen plaatsen. Hiermee adverteer je in Google-zoeken, Google Maps op pc, laptop, mobiel en tablet.

    Maak op de website van Google Adwords Express je organisatie aan, selecteer je sector. Google selecteert automatisch bijpassende zoekwoorden op basis van de sector en je fysieke locatie.

    Nadat je de campagne optie gekozen hebt, wordt het tijd om je online campagne in te stellen.

5 Resultaten meten

Om te zien of je online advertentie het gewenste effect heeft, kun je de resultaten van je online advertentiecampagne op twee manieren meten:

  • Integreer Google AdWords met Google Analytics.
  • Bekijk in Google Analytics bij webanalytics of je advertenties extra klanten hebben opgeleverd. Dit doe je door het bezoek op de links in je advertentie te checken.

    Google Analytics meet alle bezoeken op de webpagina.

  • Plaats een conversiecode op je website.
  • Bekijk in Google Adwords wat je advertentie heeft opgeleverd. Ga hiervoor naar Rapportage- klik op Conversies- maak een conversiecode aan via de Google instructie en plaats die code op je specifieke webpagina.

    Google AdWords meet de specifieke effectiviteit van je AdWords campagne.

    6 Advertenties optimaliseren

    Nadat je inzicht hebt in de resultaten, pas je de campagnes aan. Bekijk of je binnen je budget blijft. Verwijder zoekwoorden met een slechte klikpercentage CTR (click-through ratio) als je je budgetgrens bijna bereikt. Meer tips over het optimaliseren van je online advertenties.

    Website nodig?

    Wil je aan de slag met Google Adwords, lees dan verder op Uw eerste campagne opzetten.

    Heb je nog geen webhosting of is je website toe aan vernieuwing? Neem een kijkje op onze website of bel onze customer service.

Gerelateerde artikelen