Goede domeinnaam kiezen: 5 expert tips

Een goede domeinnaam kiezen is mede-bepalend voor uw online succes. Maar hoe kiest u een goede domeinnaam? Deze 5 experttips helpen u de beste domeinnaam te kiezen voor uw bedrijf, blog of webshop.

Een goede domeinnaam?

Een goede domeinnaam is:

  1. Kort
  2. Eenvoudig
  3. Uniek
  4. Zoekmachinevriendelijk
  5. Specifiek

Dit moedigt webbezoekers aan uw website te bekijken.
Ook bent u beter vindbaar op het internet.

domain

Het tegenovergestelde geldt ook: met een ongeschikte domeinnaam, ontmoedigt u bezoekers uw website te bekijken en verminderd uw online zichtbaarheid.

Zo kiest u een goede domeinnaam:

1. Houd het Kort

Hoe korter de domeinnaam, hoe beter

  • Kies 1 kernwoord (max. 10 karakters) = bijv: website.nl
  • of een korte zin (max.2-3 woorden) = bijv: websitemaken.nl
  • WANT:
  • gemakkelijk te onthouden
  • eenvoudig uit te spreken
  • ziet er professioneler uit

2. Kies voor Eenvoud

Maak het onderwerp direct duidelijk

  • Kies een eenvoudige domeinnaam

MET

  • hoofdletters = bijv: WebsiteJanJanssen.nl.
  • TIP: Controleer of dit niet verkeerd opgepakt kan worden.
  • in enkelvoud = bijv:website.nl.

ZONDER

  • koppelteken (-). = bijv: website-maken.nl.
  • afkortingen. = bijv: wpweb.nl
  • het cijfer "0". Dit wordt vaak verward met de letter “O”.
  • cijfers i.p.v. letters = bijv: website4you.nl
  • populaire, foutieve spelling.
  • accenten.
  • dubbele tekens.

WANT:

  • Het voorkomt verwarring bij bezoekers.
  • Het bevordert de leesbaarheid
  • U verliest geen bezoekers.
  • Minder kans op spel- en typefouten door bezoekers.
  • Bezoekers weten precies waar uw website, blog of webwinkel over gaat.

3. Maak het Uniek

Hoe unieker, hoe gemakkelijker te onthouden

Verzin een originele domeinnaam.

MET

  • synoniemen.
  • taalvarianten. Bijv. UK, FR, ES woord van domeinnaam.
  • TIP: Pas op voor vreemde betekenissen.
  • metaforen, woordspelingen of woordcombinatie.
  • unieke domeinnaam variant via Wordoid.
  • specifieke vakjargon. Zo begrijpt uw doelgroep uw direct.
  • TIP: Houd rekening met Google zoekresultaten van uw woordcombinaties.

ZONDER

WANT:

  • U bouwt een online merknaam op.
  • U maakt potentiele bezoekers nieuwsgiering.
  • De domeinnaam heeft merkwaarde en bevat een kernwoord.
  • De domeinnaam is niet te associëren met de concurrentie.
  • U beschermt uw domeinnaam als juridisch merk.
  • Het verhoogt de geloofwaardigheid van uw website.

4. Zoekmachinevriendelijk

Houd rekening met zoekwoorden

Gebruik de belangrijkste zoekterm in uw domeinnaam.

  • Het geeft potentiële bezoekers vooraf een indruk van uw website.
  • Het helpt zoekmachines uw website, blog of webwinkel te begrijpen.

WANT:

  • Het verwijst naar de activiteiten op uw website
  • Het is gerelateerd aan uw vakgebied.
  • U scoort hoog op link- en overzichtpagina's. Bijv. startpagina.nl.
  • MAAR:
    • Linkpaginas worden minder belangrijk.
    • De populariteit van het merk wordt steeds belangrijker.
    • Google herkent waar een website over gaat, zonder zoekwoorden in de url.

5. Wees Specifiek

Merkgericht, beschrijvend of een combinatie?

Deze vragen helpen bij het kiezen van een goede domeinnaam:

  1. Waar staat mijn bedrijf uit?
  2. Welk product verkoop ik? Welke dienst ga ik leveren?
  3. Wat is mijn doelpubliek?
  4. Richt ik mij tot de lokale markt (buurt, stad, land) of internationaal?
  5. Bedenk ik een specifieke merknaam voor mijn product/dienst of gebruik ik mijn eigen naam?

Domeinnamen zijn in te delen in twee hoofdgroepen:

1. Kies een beschrijvende domeinnaam

Bijv. kinderfietsen.com

WANT:

  • specifieke niche.
  • bezoekers onthouden uw website beter.
  • sneller bovenaan in de zoekresultaten.
  • wekt vertrouwen: u bent de specialist.
  • & leidt tot hogere conversies.

MAAR:

  • concurrenten adverteren ook op dezelfde termen.
  • u dient alle domeinextenties in handen te hebben. Dit wordt vaak vergeten.
  • Zoekmachines houden rekening met het aantal zoekopdrachten op uw merknaam (terugkerende tevreden bezoekers).
  • Zoekmachines houden rekening met paginabezoek lengte t.o.v. directe concurrenten.
  • Naamsbekendheid meten is lastig.

2. Kies een merkgerichte domeinnaam

Bijv. vandijk.nl

WANT:

  • u hebt gegarandeerd een unieke naam.
  • uw merk, familie- of bedrijfsnaam wordt uw domeinnaam.
  • Kies een verzonnen woord. Grotere kans op beschikbaarheid.
  • U bouwt gemakkelijk een online merk op.
  • Een merknaam rankt steeds beter.
  • Een sterke merknaam helpt bovendien met positieve reviews op het web.
  • Het is geschikt voor de lange termijn strategie. U kunt jarenlang gebruik maken van dezelfde domeinnaam.

MAAR:

  • Verbeter pagina's met een hoge bounce rate en korte bezoekduur.
  • Voorkom dat een tweede bedrijf met exact dezelfde naam bestaat in NL, Benelux of Europa.

3. Kies een combinatie

Bijv. VanDijkKinderfietsen.nl

WANT:

  • De beste domeinnaam is een combinatie van beide:
  • Een uniek woord (merk of familienaam) PLUS een beschrijvend woord.
  • Uw merknaam PLUS uw product of dienst is een goed alternatief.

 

Domein suggestie tool

Op zoek naar een geschikte domeinnaam voor uw website?

  1. Gebruik onze domeinnamen generator.
  2. Type zoektermen in over uzelf, uw bedrijf, website, blog of webwinkel.
  3. Kies Genereer.
  4. U ziet direct welke zoektermvariaties beschikbaar zijn als domein.

Meer info:

Is de domeinnaam nog vrij?

TIP: Hoe eerder u uw domeinnaam registreert, des te beter. Zo voorkomt u dat iemand anders er met uw domeinnaam vandoor gaat.

Registreer uw domeinnaam direct bij ACTIVE 24 voor een vaste, lage prijs.

Lees hier meer over domeinnaam registreren.

Artikel beoordeling

Gemiddelde beoordeling: 5/5

Aantal stemmen: 970