Web Strategie: 3 basisvragen voor een succesvolle website

Webstrategie: 3 basisvragen voor een succesvolle website. Een goed doordachte webstrategie is de belangrijkste 1e stap, die vaak wordt overgeslagen. Met deze 3 basisvragen wordt uw website al succesvol, voordat u begint met het (laten) bouwen van uw website.

Website uitstraling

  • Uitstraling: Wat wilt u dat de website uitstraalt? En wat beslist niet?
  • Look & Feel: Wat voor gevoel wilt u bij uw bezoeker oproepen?
  • Structuur: Hoe ziet de paginastructuur van uw website eruit?
  • Elementen: Welke elementen bevat uw website?
    1. Agenda
    2. Contact(formulier)
    3. Nieuws
    4. Ledenadministratie
    5. Foto- of Videopagina
  • Voorbeeld: Welke websites spreken u aan? Waarom? Geef voorbeelden.

Denk voor u begint met het stap-voor-stap (laten) maken van uw eigen website eerst na over onderstaande 3 basisvragen over Webstrategie. Dat scheelt u veel gedoe achteraf!

Tvorba webu

1: WAAROM 
wilt u een website?

Allereerst, vraag uzelf af Waarom wilt u een website bouwen? Waarom wilt u uw tijd, energie en geld in dit langdurige project steken? En wat levert dit u op? Een website is een lange termijn investering. Tenminste als u wilt dat uw website ook daadwerkelijk wat oplevert (winst, erkenning, bekendheid).

Een succesvolle website ontstaat door over een lange termijn steeds opnieuw de juiste keuzes te maken. Niet door eenmalig een (gratis) website te bouwen en er vervolgens niet meer naar omkijken. Het internet ontwikkelt zich razendsnel. Om op de hoogte te blijven van de laatste web design ontwikkelingen, dient u zich continue te blijven ontwikkelen.

Helaas, staat het internet vol met websites, webwinkels en blogs die na een eerste intensieve periode nauwelijks meer onderhouden worden.

Niet alleen zonde van de tijd, het geld en de energie, die erin gestoken is. Het is ook gevaarlijk! Slecht onderhouden websites zijn gewild onder internet-criminelen, omdat deze websites over het algemeen slecht beveiligd zijn en daardoor eenvoudig te kraken.

Website aanleiding:

  • aanleiding: Wat is de aanleiding voor uw nieuwe website?
  • kernwoorden: Noem 5 kernwoorden, die bij uw website horen. Waarom?
  • resultaat: Wat wilt u dat uw website u oplevert? Waarom?

2: WAT is het doel 
van uw website?

Ten tweede, vraag uzelf af: Wat is het doel van uw website? Wat wil U op de korte en lange termijn bereiken met uw website? Wat wilt u uw web bezoekers precies laten zien?

Beschrijf precies wat u wilt dat uw web bezoekers zien. Dat zorgt ervoor dat uw website zo concreet en duidelijk mogelijk wordt. Bedenk daarbij dat vele kleine stappen, samen een grote stap voorwaarts maken. Verdeel uw hoofddoel dus onder in vele, kleine subdoelen, zodat uw wensen haalbaar worden.

Website doel:

  • doel: Wat is het doel van de website?
    1. Entertainment
    2. Educatie
    3. Inspiratie
    4. Uniek aanbod
    5. Persoonlijke branding
  • hoofd- en subdoelen: Wat is het hoofddoel? 
    En welke subdoelen kunt u hieruit opstellen?
  • resultaat: Wat wilt u op korte en lange termijn bereiken met uw website?
    1. Nieuwe klanten aantrekken
    2. Producten/diensten verkopen
    3. Omzet vergroten
    4. Imago versterken

3: Van WIE & Voor WIE 
is uw website?

Ten derde, vraag uzelf af: Van wie is deze website?, Hoe is de cultuur binnen deze organisatie? Welke organisatie zit er achter deze website? Welke visie en missie heeft deze organisatie? Waarom? Welke producten en/of diensten leveren zij? Wat wil deze organisatie bereiken?

VAN WIE:

Website organisatie

  • Organisatie: Van wie is deze website? Hoe ziet de organisatie eruit?
  • Doelstellingen: Wat zijn de doelstellingen van uw organisatie?
  • Visie & missie: Wat is de visie en missie van uw organisatie?
  • Producten & diensten: Welke producten of diensten levert u?
  • B2B & B2C: Levert u aan bedrijven en/of particulieren?
  • Gebied: Aan welke regio(’s)/land(en) is uw organisatie verbonden?

Website cultuur

  • Cultuur: Hoe is de cultuur van uw organisatie?
  • Marktsegment: In welk marktsegment bevindt uw organisatie zich?
  • USP: Hoe onderscheidt u zich van de concurrent?
  • Droom: Wat wilt u bereiken in het 1e jaar? Over 5 en 10 jaar?
  • Groei: Hoe wilt u groeien? (omzet, personeel, product- of dienst aanbod?)

Tot slot: Voor wie is deze website bedoeld? en wat moet de website uitstralen? Als het antwoord op deze laatste vraag is: “Iedereen”. Denk dan opnieuw. Hoe duidelijker u voor u hebt, wie uw doelgroep is, hoe beter u uw informatie, tekst, beeld en andere webelementen hierop kunt afstemmen. Als u echter kiest voor een algemeen publiek, dan voelt niemand zich echt aangesproken.

VOOR WIE:

Website doelgroep

  • Doelgroep: Wie is uw doelgroep?
    1. Leeftijd
    2. Geslacht
    3. Opleiding
    4. Kennis
    5. Beroepsgroep
  • Taken: Wat wilt u dat bezoekers op uw website doen?
    1. Registratie
    2. Inschrijven nieuwsbrief
    3. Aankoop product/dienst
  • Criteria: Aan welke criteria moet de website voldoen om succesvol te zijn?

Website uitstraling

  • Uitstraling: Wat wilt u dat de website uitstraalt? En wat beslist niet?
  • Look & Feel: Wat voor gevoel wilt u bij uw bezoeker oproepen?
  • Structuur: Hoe ziet de paginastructuur van uw website eruit?
  • Elementen: Welke elementen bevat uw website?
    1. Agenda
    2. Contact(formulier)
    3. Nieuws
    4. Ledenadministratie
    5. Foto- of Videopagina
  • Voorbeeld: Welke websites spreken u aan? Waarom? Geef voorbeelden.

Artikel beoordeling

Gemiddelde beoordeling: 4.9/5

Aantal stemmen: 108